Rabu, 23 Mei 2012

Jawapan Latihan Cuti 1


JAWAPAN LATIHAN

1i) Raja

ii)  Pembesar

iii) Bangsawan

iv) Pegawai



b)i) Kuasa raja yang diberikan oleh Tuhan

ii) Apabila raja memerintah rakyat dengan adil



c)i) animism

ii) politisme

iii) menyembah Tuhan syurga



d)i) Pembinaan system pengairan

ii) Teknologi pembajakan

iii) Penggunaan batas

iv) Penggunaan besi bagi menggantikan peralatan kayu.



2a) i) Terbahagi kpd 2 bahagian

ii) Mempunyai tempat mandi awam

iii) Mempunyai pusat pentadbiran dan keagamaan

iv) Dikelilingi tembok

v) Mempunyai kawasan perumahan

vi) Disusun dlm blok-blok segi empat

vii) Dipisagkan oleh jalan raya yg lurus

9) Mempunyai system kumbahan terancang

10) Dihubungkan oleh sg sbg jln perhubungan

11) Jalan raya bersambung antara satu dgn lain.



b)i) Terbahagi kpd 2 golongan iaitu golongan atasan dan gol bawahan

ii) Gol atasan terdiri drp pendeta dan pedagang

iii) Pendeta mempunyai kuasa dan pengaruh yng besar dlm masyarakat

iv) Gol bawahan memberi ketaatan kpd pendeta

v) Gol bawahan terdiri drp petani dan buruh

vi)Petani menjalankan aktiviti pertanian

v) Gol buruh menjalankan kerja2 perburuhan



c)i) Keamanan Malaysia menarik ramai pekerja asing ke sini

ii) Dapat menarik ramai pelancong utk berkunjung ke Malaysia.

iii) Sukan bertaraf dunia spt Formula 1 dpt dilangsungkan di sini

iv) Pembinaan bangunan pencakar langit spt KLCC dpt dibuat.

v) Malaysia mempunyai system telekomunikasi ke 3 terbaik didunia.



3a) Kerajaan Kecil       (b) Kerajaan besar



b)i) Chandragupta Maurya menyatukan kerajaan kecil di India

ii) Status raja menjadi maharaja

iii) India Utara disatukan menjadiempayar

iv) Asoka meluaskan pengaruh sehingga Perang kalinga



c)i) perebutan kuasa dlm kuluarga

ii) penentangan drp wilayah2 kecil



di) Maharaja Asoka meluaskan kuasa melalui agama Buddha

ii) Kematian 100,000tentera

iii) Asoka menekankan kedamaian dan kemajuan social.



e)i) Baginda mementingkan keselamatan dan kesejahteraan

ii) Perluasan kuasa boleh dilakukan tanpa peperangan

iii) Pembentukan birokrasi pentadbiran yg tersusun



4a)i) Kalinga

ii) Anga

iii) Karusa



b)i) emas

ii) berlian

iii) Gading gajah

iv) senjata



c) i) Sri Lanka

ii) Asia Tengah

iii) Macedonia

iv) Asia Tenggara



di) mengawal harga barangan

ii) mengawal kualiti barangan

iii) menentukan gaji pekerja



5a)i) Golongan atasan iaitu maharaja, pegawai bangsawan dan sida-sida

ii) rakyat bawahan spt petani dan artisan

iii) hamba



b) i) maharaja, pegawai, bangsawan

ii) sida-sida , keluaraga maharaja



c) kumpulan sokongan kpd kelas pertama



d)i) Golongan sarjana

ii) Petani

iii) artikan/tukang

iv) pedagang



e) i) menghargai golongan sarjana iaitu golongan yg berpendidikan.

ii) menghargai golongan petani yg menyediakan makanan bgi rakyat/ ng.

iii) membenci golongan yng menipu dan rasuah spt golongan pedagang



6a)i) Raja menjadi maharaja

 ii) Terbentuknya birokrasi awam

iii) terdiri drp pegawai yg dilantik oleh maharaja

iv) Pegawai terdiri drp rakyat biasa yg lulus dalam peperiksaan awam

v) Perlantikan pegawai oleh jawatan kuasa dlm system perkhidmatan awam

vi) Raja berkuasa secara langsung di kawasan pusat pentadbiran.



b)(10 markah)

i) Legalisme berasaskan hukuman berat

ii) bercorak kolektif.

iii) Digubal oleh Han Fei Tzu dlm Dinasti Chin

iv) Undang-undang yang tegas

v) utk kawal tingkah laku masy.

vi) Tidak mewujudkan perasan belas kasihan dlm menjalakan undang-undang

vii) Raja perlu kuasa yg utuh utk kawal tingkah lku manusia.

ix) Confusiusme diasaskan oleh Kung-fu Tze.

xi) Menekankan kerajaan perlu pekerti yang baik

xii) utk jaga keharmonian masy.

xiii) Menekankan prinsip moral yang tinggi

xiv) boleh didapati melalui pendidikan



c)i) Tenggala diperkenalkan utk membuat batas

ii) Kolar kuda utk kuda menarik tenggala kayu

iii) kereta kuda dan kereta sorong beroda, penyisir tanah

iv) system giliran tanaman diperkenalkan

v) Kawasan bukit diteres utk pertanian

vi) Pembinaan terusan utk kawal air.



7a) 7 markah

i)Bermula pd zaman vedik

ii)Mementingkan keagamann iaitu agama Hindu

iii)Didominasi oleh kaum lelaki

iv) Perhatian terhadap pembelajaran kitab2 Veda

v) Bahasa Sanskrit menjadi medium penting

vi) Kaedah hafalan utk kitab veda

vii) Menyediakan manusia utk hari slps mati

viii) Pendidikan tertinggi di Kolej Brahman

ix) Universiti Nalanda utk agama Buddha

x) Pendidikan bertujuan utk menambah ilmu, mengatasi buta huruf dan mendapat jaw dlm 

    pemerintahan.





b) (5m)

a) Rakyat menguasai pendidikan sains dan teknologi

b) Mempunyai pentadbiran yg teratur

c) Peningkatan ekonomi melaui pertanian dan perdagangan

d) Perkembangan falsafah, bahasa dan kesusasteraan

e) Rakyat bersatu padu dan Negara aman

f) Dasar keterbukaan terhadap ilmu dan teknologi terrkini



Bab 3: Tamadun Awal di Asia Tenggara

8a) Dua cara kedatangan pengaruh

i)Ksyatria (tentera)

ii) Pedagang (vaisya)

iii) Brahmin (pendita)

iv) unsur kebudayaan yg menarik



8b) Pengaruh Hindu-Buddha dlm system pemerintahan beraja

i)                    Gelaran raja

ii)                  Raja berkuasa mutlak

iii)                Rakyat tidak boleh derhaka kpd raja

iv)                Raja sbg bayangan Tuhan



c) Maksud monument

i) Binaan/ monument dibuat dr batu

ii) utk memperingati orag ternama atau peristiwa penting



d)  Pemilihan datu.

i) Dilantik oleh raja



e) Kepentingan membina candi.

i) Sebagai lambing keagungan saya

ii) Sebagai rumah ibadat

iii) Tempat penyimpanan abu jenazah keluarga saya.

iv)Temapat penyimpanan patung dewa utama



9a) Perlambangan Angkor Wat

i) Agama Hindu melalui ukiran epic Ramayana dan Mahabrata

ii) Melambangka orde kosmos.



b) 4 ciri istemewa Angkor Wat

i) Terdapat tempat pemujaan di bahagian tengah

ii) Setiap sudut mempunyai menara

iii) Bahagian luar terdapat tembok dr batu laterit dan batu pasir

iv)Terdapat ukiran epic Ramayana dan Mahabrata



c) Ciri istemewa candi Borubudur.

i) Terbahagi kpd 3 tingkat

ii) Setiap tingkat melambngkan satu tahap kehidupan

iii) Dibina utk agama Buddha








Tiada ulasan:

Catat Ulasan