JAWAPAN LATIHAN
1i)
Raja
ii) Pembesar
iii)
Bangsawan
iv)
Pegawai
b)i)
Kuasa raja yang diberikan oleh Tuhan
ii)
Apabila raja memerintah rakyat dengan adil
c)i)
animism
ii)
politisme
iii)
menyembah Tuhan syurga
d)i)
Pembinaan system pengairan
ii)
Teknologi pembajakan
iii)
Penggunaan batas
iv)
Penggunaan besi bagi menggantikan peralatan kayu.
2a)
i) Terbahagi kpd 2 bahagian
ii)
Mempunyai tempat mandi awam
iii)
Mempunyai pusat pentadbiran dan keagamaan
iv)
Dikelilingi tembok
v)
Mempunyai kawasan perumahan
vi)
Disusun dlm blok-blok segi empat
vii)
Dipisagkan oleh jalan raya yg lurus
9)
Mempunyai system kumbahan terancang
10)
Dihubungkan oleh sg sbg jln perhubungan
11)
Jalan raya bersambung antara satu dgn lain.
b)i)
Terbahagi kpd 2 golongan iaitu golongan atasan dan gol bawahan
ii)
Gol atasan terdiri drp pendeta dan pedagang
iii)
Pendeta mempunyai kuasa dan pengaruh yng besar dlm masyarakat
iv)
Gol bawahan memberi ketaatan kpd pendeta
v)
Gol bawahan terdiri drp petani dan buruh
vi)Petani
menjalankan aktiviti pertanian
v)
Gol buruh menjalankan kerja2 perburuhan
c)i)
Keamanan Malaysia menarik ramai pekerja asing ke sini
ii)
Dapat menarik ramai pelancong utk berkunjung ke Malaysia.
iii)
Sukan bertaraf dunia spt Formula 1 dpt dilangsungkan di sini
iv)
Pembinaan bangunan pencakar langit spt KLCC dpt dibuat.
v)
Malaysia mempunyai system telekomunikasi ke 3 terbaik didunia.
3a)
Kerajaan Kecil (b) Kerajaan besar
b)i)
Chandragupta Maurya menyatukan kerajaan kecil di India
ii)
Status raja menjadi maharaja
iii)
India Utara disatukan menjadiempayar
iv)
Asoka meluaskan pengaruh sehingga Perang kalinga
c)i)
perebutan kuasa dlm kuluarga
ii)
penentangan drp wilayah2 kecil
di)
Maharaja Asoka meluaskan kuasa melalui agama Buddha
ii)
Kematian 100,000tentera
iii)
Asoka menekankan kedamaian dan kemajuan social.
e)i)
Baginda mementingkan keselamatan dan kesejahteraan
ii)
Perluasan kuasa boleh dilakukan tanpa peperangan
iii)
Pembentukan birokrasi pentadbiran yg tersusun
4a)i)
Kalinga
ii)
Anga
iii)
Karusa
b)i)
emas
ii)
berlian
iii)
Gading gajah
iv)
senjata
c)
i) Sri Lanka
ii)
Asia Tengah
iii)
Macedonia
iv)
Asia Tenggara
di)
mengawal harga barangan
ii)
mengawal kualiti barangan
iii)
menentukan gaji pekerja
5a)i)
Golongan atasan iaitu maharaja, pegawai bangsawan dan sida-sida
ii)
rakyat bawahan spt petani dan artisan
iii)
hamba
b)
i) maharaja, pegawai, bangsawan
ii)
sida-sida , keluaraga maharaja
c)
kumpulan sokongan kpd kelas pertama
d)i)
Golongan sarjana
ii)
Petani
iii)
artikan/tukang
iv)
pedagang
e)
i) menghargai golongan sarjana iaitu golongan yg berpendidikan.
ii)
menghargai golongan petani yg menyediakan makanan bgi rakyat/ ng.
iii)
membenci golongan yng menipu dan rasuah spt golongan pedagang
6a)i)
Raja menjadi maharaja
ii) Terbentuknya birokrasi awam
iii)
terdiri drp pegawai yg dilantik oleh maharaja
iv)
Pegawai terdiri drp rakyat biasa yg lulus dalam peperiksaan awam
v)
Perlantikan pegawai oleh jawatan kuasa dlm system perkhidmatan awam
vi)
Raja berkuasa secara langsung di kawasan pusat pentadbiran.
b)(10
markah)
i)
Legalisme berasaskan hukuman berat
ii)
bercorak kolektif.
iii)
Digubal oleh Han Fei Tzu dlm Dinasti Chin
iv)
Undang-undang yang tegas
v)
utk kawal tingkah laku masy.
vi)
Tidak mewujudkan perasan belas kasihan dlm menjalakan undang-undang
vii)
Raja perlu kuasa yg utuh utk kawal tingkah lku manusia.
ix)
Confusiusme diasaskan oleh Kung-fu Tze.
xi)
Menekankan kerajaan perlu pekerti yang baik
xii)
utk jaga keharmonian masy.
xiii)
Menekankan prinsip moral yang tinggi
xiv)
boleh didapati melalui pendidikan
c)i)
Tenggala diperkenalkan utk membuat batas
ii)
Kolar kuda utk kuda menarik tenggala kayu
iii)
kereta kuda dan kereta sorong beroda, penyisir tanah
iv)
system giliran tanaman diperkenalkan
v)
Kawasan bukit diteres utk pertanian
vi)
Pembinaan terusan utk kawal air.
7a)
7 markah
i)Bermula
pd zaman vedik
ii)Mementingkan
keagamann iaitu agama Hindu
iii)Didominasi
oleh kaum lelaki
iv)
Perhatian terhadap pembelajaran kitab2 Veda
v)
Bahasa Sanskrit menjadi medium penting
vi)
Kaedah hafalan utk kitab veda
vii)
Menyediakan manusia utk hari slps mati
viii)
Pendidikan tertinggi di Kolej Brahman
ix)
Universiti Nalanda utk agama Buddha
x)
Pendidikan bertujuan utk menambah ilmu, mengatasi buta huruf dan mendapat jaw
dlm
pemerintahan.
b)
(5m)
a)
Rakyat menguasai pendidikan sains dan teknologi
b)
Mempunyai pentadbiran yg teratur
c)
Peningkatan ekonomi melaui pertanian dan perdagangan
d)
Perkembangan falsafah, bahasa dan kesusasteraan
e)
Rakyat bersatu padu dan Negara aman
f)
Dasar keterbukaan terhadap ilmu dan teknologi terrkini
Bab
3: Tamadun Awal di Asia Tenggara
8a)
Dua cara kedatangan pengaruh
i)Ksyatria
(tentera)
ii)
Pedagang (vaisya)
iii)
Brahmin (pendita)
iv)
unsur kebudayaan yg menarik
8b)
Pengaruh Hindu-Buddha dlm system pemerintahan beraja
i)
Gelaran raja
ii)
Raja berkuasa mutlak
iii)
Rakyat tidak boleh derhaka kpd raja
iv)
Raja sbg bayangan Tuhan
c)
Maksud monument
i)
Binaan/ monument dibuat dr batu
ii)
utk memperingati orag ternama atau peristiwa penting
d) Pemilihan datu.
i)
Dilantik oleh raja
e)
Kepentingan membina candi.
i)
Sebagai lambing keagungan saya
ii)
Sebagai rumah ibadat
iii)
Tempat penyimpanan abu jenazah keluarga saya.
iv)Temapat
penyimpanan patung dewa utama
9a)
Perlambangan Angkor Wat
i)
Agama Hindu melalui ukiran epic Ramayana dan Mahabrata
ii)
Melambangka orde kosmos.
b)
4 ciri istemewa Angkor Wat
i)
Terdapat tempat pemujaan di bahagian tengah
ii)
Setiap sudut mempunyai menara
iii)
Bahagian luar terdapat tembok dr batu laterit dan batu pasir
iv)Terdapat
ukiran epic Ramayana dan Mahabrata
c)
Ciri istemewa candi Borubudur.
i)
Terbahagi kpd 3 tingkat
ii)
Setiap tingkat melambngkan satu tahap kehidupan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan