Isnin, 28 Februari 2011

Jawapan Esei Bab 1 Ting 5

TINGKATAN 5: BAB 1
ESEI

1a) Faktor imperialism barat.
                Kedudukan AT yang strategic antara China dan India. Kaya dengan bahan mentah dan tanahnya subur. China dan India menyediakan pasaran yang luas. Kepesatan Revolusi Perindustrian di eropah memerlukan bahan mentah secra konsisten. Penggunaan kapal berkuasa wap membolehkan membawa muatan yang lebih banyak dan mempercepatkan perjalanan Timur dan barat. Pembukaan Terusan Suez menjadikan perjalan timur dan Barat menjadi pendek, perjalanan lebih selamat dan menjimatkan kos. Penciptaan telegraf membolehkan kuasa-kuasa imperialis memberikan arahan kpd pegawai di tanah jajahan dengan cepat dan berkesan. Ahli-ahli perniagaan barat dpt berhubung degn wakil mereka di Timur. Urusan perniagaan menjadi lebih mudah da perdagangan antarabangsa menjadi lebih pesat. Persaingan antara kuasa barat menyebabkan semakin luas tanah jajahan semakin tinggi sanjungan yg mereka dapati. Slogab Beban Orang Putih mendakwa mereka bertanggungjawab untuk memimpin orang Timur. Mubaligh Kritian menyebarkan agama Kristian kpd pendududk AT.

2a) Sistem Pentadbiran Tradisional di Burma dan Indochina.
                Burma mengamalkan system pemerintahan berja di bawah Dinasti Konbaung. Raja merupakan penaung kpd sami Buddha. Raja menerajui system pemerintaha. Raja di bantu oleh Huttaw ( Majlis Diraja), Wun (Pegawai Tinggi Kerajaan), Myothugi (Ketua Bandar), Ahmudan (Pegawai Diraja) dan Athi ( Pembesar Tradisional). Negeri-negeri Indochina ditadbir oleh sebuah kerajaan pusat berkuasa mutlak yg memberikan kuasa penuh kpd pembesar tempatan. Setiap birokrasi diketuai oleh golongan mandarin. Golongan mandarin ini sangat dipengaruhi oleh system pentadbiran yg terdapat di Tanah Besar China. Mereka dipilih ked lm kerajaan melalui pencapaian dalam peperiksaan dlm bidang kesusasteraan dan bahasa China.

1a) Perbeaan gerakan nasionalisme tahap pertama dan tahap kedua.
                Tahap pertama, penentangan secara terbuka, bersifat setempat dan tidak berorganisasi. Isu-isu kebudayaan, agama, dan hak pribumi. Gerakan ini dipimpin oleh golongan pertengahan yg berpendidikan Barat dan Asia Barat. Mereka menekankan kesedaran poliik, menuntut hak-hak mereka dikembalikan dan taraf hidup mereka dibaiki. Mereka tidak meminta kemerdekaan dengan segera.
                Tahap kedua, perjuangan lebih radikal dan berorganisasi. Dipimpin oleh golongan yang berpendidikandan berpengetahuan luas dllm kebudayaan dan ilmu pengetahuan barat. Mereka menyedari perubahan yang diperkenalkan dan kesannya kpd masyarakat. Matlamat perjuangan ialah menuntut kemerdekaan dan membentuk kerjaan berdaulat.


1b) Gerakan Nasionalisme di Burma.
                Tahap pertama memperlihatkan perjuangan golongan sami Buddha dan golongan elit berpendidikan Barat. Sami Buddha menubuhkan Persatuan Belia Buddha yg bertujuan mengekalkan tradisi Buddha dan memajukan pendidikan. Mereka menggunakan isu kasut untuk membangkitkan semangat nasinalisme. Persatuan Belia Buddha telah dipimpin oleh nasionalis yg lebih radikal yg kemudiannya menubuhkan majlis Persatuan Am Kesatuan-kesatuan Burma.
                Tahap kedua muncul apabila Laporan Montagu_Chelsford menyatakan nbahawa Burma masih belum bersedia untuk memerintah sendiri. Revolusi pelajar menuntut penubuhan sebuah university. Gerakan golongan sami Buddha mencetuskan pemberontakan Saya San. Liga AntiPemish mengaggap pemisahan dengan India kan melambatkan kemerdekaan. Perlembagaan Burma 1935 memberi peluag kearah berkerajaan sendiri. Golongan Thakin menubuhkan Dobama Asiayone yg dipimpin oleh Aung San, Kyaw Nein dan U Nu. Dr. Ba Maw menjadi Perdana Menteri yg pertama.

2. Iktibar drp gerakan nasionalisme.
                Iktibar yang dapat diambil ialah perjuangan memerlukan semngat juang yang kental, keberanian serta pengorbanan yg tinggi. Di samping itu perpaduan, kepimpinan dan kebijaksanaan menjadi factor yg penting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan